Nu gaan we aan het leuke stuk beginnen: want wat is dat nou eigenlijk zo’n funnel? Er zijn hele boeken over geschreven, dus er is geen eenduidig antwoord op.
Een funnel is het Engelse woord voor trechter. Heel simpel gezegd giet je er aan de bovenkant iets in (leads, oftewel: potentiële klanten) en dan komt er aan de onderkant iets uit (betalende klanten). Als je goed naar de afbeelding kijkt zie je dat de trechter aan de bovenkant heel wijd is, en smal aan de onderkant. In de keuken kan je een trechter gebruiken om vloeistof gemakkelijk in een fles te gieten. Iets wat zonder een trechter een flink zooitje op levert.
Voor klanten is het net zo. Na het maken van je leadmagnet heb je waarschijnlijk heel veel mensen die hem downloaden. Maar niet iedereen wordt klant. Sommige mensen schrijven zich meteen weer uit. Anderen zien jouw mails met aanbod wel, maar doen er niets meer. Maar een paar mensen bereiken het einde van je funnel, en worden betalende klanten.
In het begin kan je misschien schrikken van mensen die zich uitschrijven, maar dat is helemaal niet erg: die mensen zijn niet jouw ideale klanten.
Een funnel is dus in de basis een automatische serie e-mails die loopt op het moment dat iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Een funnel heeft dus vaak als doel om mensen te converteren tot klanten. Wat voor klanten en hoe jouw doel er precies uitziet hebben we eerder in module 2 vastgesteld.
Een funnel is uitermate geschikt om iemand die jou eigenlijk nog niet zo goed kent, kennis te laten maken.
Je wil namelijk dat iemand die ‘koud’ is, warm wordt om uiteindelijk jouw product of dienst aan te schaffen. Door mails met informatie, tips en inspiratie te sturen, bereid je jouw klanten voor op de aankoop die je straks van ze gaat vragen. Je wil dat ze in de mails al zien dat jij snapt wat hun probleem is, zodat ze ook echt gaan zien en geloven dat jij ze kunt helpen met hun probleem.
Maar hoe maak je dat zo’n funnel? Dat doe je in een automatisering. Daar automatiseer je de mails die verstuurd moeten worden en daar kan je ook voorwaarden aangeven. Dus je kan op basis van wat jouw klanten doen andere mails sturen. Zo heeft iedereen een eigen gepersonaliseerde funnel. Hoe je dat doet, gaan we in de volgende module behandelen.
Voor nu is het goed en handig om te weten dat die mails altijd automatisch lopen en dat je daar dus niet zelf mee bezig hoeft te zijn.
Als je een funnel gaat maken is het goed om te weten waar je dit kunt vinden. Er is namelijk een verschil tussen een automatisering en een campagne. Een campagne gebruik je namelijk een keer. Stel dat je jouw wekelijkse nieuwsbrief wilt versturen, of je dat je een mail gaat sturen over een Kerstactie. Dan gebruik je daarvoor een campagne: een eenmalige mail die niet altijd relevant is, maar alleen op dit moment.
Een automatisering daarentegen gebruik je als het niet uitmaakt wanneer iemand zich inschrijf, en je wil dat iedereen dezelfde mails ontvangt, in dezelfde volgorde. Je kunt een automatisering bijvoorbeeld gebruiken na een freebie, maar ook na een webinar en zelfs nadat iemand al iets bij je gekocht heeft.
Een automatisering en dus ook een funnel, zijn er in verschillende vormen en maten. Zo fijn er funnels die naar een lancering toewerken, maar de funnel die we in deze cursus gaan maken is een evergreen funnel.
De evergreen funnel heeft zijn naam te danken aan de bomen die altijd groen zijn: naaldbomen. Die zijn altijd groen: evergreen. Een evergreen funnel is dan ook een funnel die altijd kan. Iemand schrijft zich in voor jouw nieuwsbrief en ontvangt een set met mails die altijd relevant zijn. Of hij zich nu inschrijft of over een aantal maanden, of zelfs volgend jaar. Een evergreen funnel kan altijd. En het mooie: als je eenmaal een goede hebt gemaakt en opgezet dan werkt hij altijd automatische voor je.
Het is dus wel belangrijk dat je geen data noemt in je evergreen funnel. Dus niet: deze aanbieding loopt tot en met 28 oktober. Want dat zou wat naar zijn voor de mensen die daarna in je funnel komen.
Wat wel kan is benoemen dat de aanbieding 7 dagen geldig is. Op je website kan je dan werken met timers (zoals Hurrytimer) om zo te regelen dat voor die persoon als die op de pagina een timer gaat lopen dit aftelt vanaf 7 dagen. Het mooie is dat dit voor iedereen individueel is. En je iedereen zo wel een aanbieding kan doen, zonder dat dit op datum loopt.
Je gebruikt dus een evergreen funnel als die niet aftelt naar een bepaalde specifieke datum of gebeurtenis. Wil je wel een speciale kerstactie, of lancering op datum doen, dan kun je nog steeds een funnel maken, maar dan is die maar eenmalig te gebruiken. En zul je hem daarna aan moeten passen, of de mails zelfs als campagne sturen.
Voor we verdergaan met de volgende lessen en modules is ook goed om zelf eens te ervaren hoe het is om in een funnel te zitten. Schrijf je eens bij een aantal ondernemers in voor hun freebie en lees te mails met een nieuwsgierige bril. Niet: oh jee alweer mail, maar kijk hoe de mails zijn opgebouwd, hoe ze elkaar opvolgen. Welk doel heeft de funnel? Welke stap willen ze dat je zet?