Les 2 – Ideeën vangen

Om effectief ideeën te vangen in je journal is het eerst belangrijk dat je hem altijd ben je hebt en open naast je hebt liggen. Je wil namelijk zoveel mogelijk frictie weghalen en het zo makkelijk mogelijk te maken zodat je geen ideeën mist.

Dingen om in gedachten te houden bij ideeën:

  • Wat zijn de positieve veranderingen die je teweeg wil brengen bij je klant?
  • Wil wil je helpen?

Als je je jouw klanten helpt zorgen je eigenlijk altijd voor een positieve verandering in hun leven. Je contentideeën zijn sterk als ze daarbij aansluiten

Opdracht 1

Neem een kwartiertje de tijd met je journal en je telefoon op vliegtuig modus. Maak een bullet point lijstje met alle dingen die jij had willen leren terwijl jij begon te leren toen je begon met ondernemen. Als je niet je eigen klant bent, kan je ook een lijstje maken over de dingen die je had willen leren toen je begon met jouw onderwerp, of die je klanten moeten horen op dit moment in de situatie waarin ze nu zitten.

Opdracht 2

Ik wil je uitdagen om vanaf nu elke dag pen en papier bij je te houden. En eens een volle werkweek elke dag bij te houden wat er gebeurt.

Welke vragen stellen klanten je? Welke situaties doen er zich voor? Wat doe jij automatisch wat je niet doorhebt en waar klanten lessen uit kunnen halen? Probeer elk uur even stil te staan bij wat er gebeurd is, wat je opmerkte en schrijf dat in een paar bullet points op.

Het hoeven echt (nog) geen hele verhalen te zijn. Kort maar krachtig. Kijk dan eens aan het eind van de dag terug. Heb je écht niets te vertellen? Geen verhalen om het aan te koppelen? Of is dit een verhaal datje jezelf vertelt en dat absoluut niet helpend is?