Les 2.5 – Welke software heb jij nodig?

Voor het kiezen van e-mailmarketing software is het goed om te weten wat jij nodig hebt. Er zijn zoveel verschillende programma’s en de een kan het ene net iets beter dan het andere. De landingspagina’s en formulieren van Converkit zijn mooier dan die van Mailblue. Maar als jij sites maakt met Beaver builder en met Elementor, dan maakt dat niet heel erg uit – daar kan je namelijk je eigen formulieren mee maken.

Daarom een aantal vragen om je te helpen welk programma voor jou het beste is en welke features voor jou echt belangrijk zijn.

  • Hoe groot is je lijst op dit moment?
  • Hoeveel wil je automatiseren?
  • Wat is je maandelijks budget hiervoor?
  • Kan je zelf je eigen landingspagina’s maken? Of heb je templates nodig?
  • Wat is je langetermijnvisie? Wil je direct een systeem opzetten wat schaalbaar is? Of wil je liever iets opzetten en kijken hoe het gaat?

Afhankelijk van je antwoorden kan je kijken naar de vergelijking in les 4. Vind je de formulieren en landingspagina’s bijvoorbeeld belangrijk, dan zal je eerder kiezen voor ConvertKit. Terwijl als je alles gelijk goed wil neerzetten om het schaalbaar te maken je waarschijnlijk eerder zal kiezen voor Mailblue.

Andere software

Daarnaast is het ook belangrijk dat je een overzicht maakt van de software die je al gebruikt in je bedrijf. Gebruik je bijvoorbeeld WooCommerce? Of misschien Plug & Pay? Of gebruik je misschien Calendly of WebinarGeek?

Er zijn heel veel verschillende soorten software en hoewel veel te koppelen is met Zapier als tussenpersoon (daar komen we later op terug), als software direct met elkaar integreert (een duur woord om te zeggen dat het met elkaar praat en informatie aan elkaar doorgeeft) is dat natuurlijk altijd beter, en het vermindert de kans op fouten.

Maar waarom wil je dan alle software aan elkaar koppelen?

Stel, je verkoopt een e-boek en een klant komt in jouw funnel terecht. Deze funnel heeft vijf mails, waarvan drie mails waarin je het e-boek pitcht. Maar ze koopt hem al in de eerste mail. Dan hoeft ze de rest van die pitchmails niet meer te hebben. Dus dan moet ze uit de funnel gehaald worden.

Door de software aan elkaar te koppelen (integreren), kun je die informatie doorgeven en kan je regelen dat de persoon op het moment van verkoop uit de funnel wordt gehaald.

Daarom is het goed om bij jouw e-mailmarketingsoftware ook te kijken met welke programma’s het integreert. Je kan dat meestal vinden op de pagina met features, of op de support pagina’s onder integraties.